ترکیب احتمالی استقلال برابر نساجی در هفته بیست و هشتم لیگ برتر طارمی رسما در میلان + عکس صحبت‌های اوسمار پیش از دیدار با استقلال خوزستان | بعد از پایان فصل درباره تمدید قرارداد صحبت می‌کنم اوسمار در پرسپولیس ماندنی است باشگاه‌های ورزشی مشهد به‌احترام شهادت رئیس‌جمهور، مشکی‌پوش شدند تراکتور تا پایان فصل مشکی‌پوش شد سقوط والیبال ایران در رنکینگ جهانی برنامه‌های الهلال برای جذب لیائو رقم سقف قرارداد پرسپولیس مشخص شد هانسی فلیک اصلی‌ترین گزینه جانشینی ژاوی استقلال در لیست بعدی چند ملی‌پوش دارد؟ گوهری خیال بازگشت ندارد بونجاح در لیگ عربستان ۱۱ بازیکن پرسپولیس برای بازی با استقلال مشخص شدند پیشکسوت داوری درگذشت پیشکسوتان خواهان اوسمار شدند استقلال فقط با ۶۰۰ تماشاگر در قائمشهر| شب سخت در ورزشگاه وطنی تمام بدهی‌های استقلال تعیین تکلیف شد| کسب مجوز حرفه‌ای آبی‌ها یحیی گل‌محمدی همچنان از پرسپولیس طلبکار بازارگرمی به سبک رضاییان و احمدزاده
سرخط خبرها

دیپلماسی روی تشک کشتی| حضور خراسانی‌ها در مسابقات جام تختی

  • کد خبر: ۶۷۳۷۸
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
دیپلماسی روی تشک کشتی| حضور خراسانی‌ها در مسابقات جام تختی
۸ سهمیه آزاد و فرنگی استان خراسان رضوی به جام بین‌المللی تختی اعزام می‌شوند.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ هفته گذشته بود که کادر فنی رقابت‌های جام بین‌المللی تختی و فدراسیون فهرست اسامی کشتی‌گیران واجد شرایط برای حضور در این مسابقات را اعلام کردند. فهرستی که در کمال تعجب نام هیچ خراسانی‌ای در آن دیده نمی‌شد؛ نه نام‌های پرآوازه باتجربه‌تر، چون اسماعیل نجاتیان و نه نام جوان‌های آینده‌داری، چون امیرحسین متقی و سهیل یوسفی!
 
بااین‌همه، روز گذشته از هیئت کشتی خراسان‌رضوی خبر رسید که ۵ آزادکار و ۳ فرنگی‌کار خراسانی به جام بین‌المللی تختی دعوت شدند؛ دعوتی که البته از سهمیه استان‌ها به‌حساب می‌آید، اما حقیقت آن است که افزایش چشمگیر این حضور نسبت به دوره گذشته مسابقات اتفاق خوبی است که به‌احتمال زیاد مسئولان کشتی استان با فدراسیون علیرضا دبیر در چندماه گذشته داشتند. شاید جلسات و حضور دبیر در مشهد حالا اهمیتش را نشان داده و کشتی خراسان توانسته است از این میزبانی بهره کافی ببرد و نام ۸ کشتی‌گیرش را برای تجربه آزمون بزرگ جام تختی روانه مسابقات کند.


۸ کشتی‌گیر در جدال اعاده حیثیت

اسماعیل نجاتیان، ارسلان تاتاری، مصطفی طغانی، امیرحسین متقی، سهیل یوسفی در کشتی آزاد و وحید دادخواه، امیرمحمد یارمحمدزهی و محمد کریمی‌نیا در کشتی فرنگی، ۸ نماینده خراسان در جام بین‌‍‌المللی تختی هستند. گروهی که قرار است در روز‌های بیست‌ونهم و سی‌ام این ماه در تهران از حیثیت کشتی استان دفاع کنند. غیبت نام کشتی‌گیران در فهرست کشتی‌گیران واجد شرایط حضور در این رقابت از سوی کادر فنی تیم‌ملی، آن‌قدر ناخوشایند بود که کام جامعه کشتی مشهد را تلخ کرد. باوجوداین، انتظار می‌رفت دست‌کم ۲ کشتی‌گیر آزادکار جوانی که توانستند عناوین جهانی در رده نوجوانان و جوانان بگیرند، امیرحسین متقی و سهیل یوسفی، در این فهرست حضور داشته باشند. براساس تصمیم کادر فنی، مسابقات یادشده قرار است به‌عنوان یکی از مراحل اصلی گزینش نفرات تیم‌ملی برای اعزام به مسابقات جهانی۲۰۲۱ نروژ محسوب شود.


از پنجمی نجاتیان تا تعطیلی کرونا

آخرین دوره کشتی جام بین‌المللی تختی ۲ سال پیش برگزار شد. سال تلخ کرونایی ۱۳۹۹ مانع برگزاری این مسابقات شد، اما در آخرین دوره برگزاری که به سال ۹۸ در کرمانشاه برمی‌گردد، مشهدی‌ها حضور چندان پررنگی نداشتند و فقط اسماعیل نجاتیان بود که توانست به‌عنوان پنجمی برسد. حالا نجاتیان بعد از یک‌سال تعطیلی مسابقات از امید‌های اصلی خراسان برای کسب عنوانی درخور نام کشتی استان است.
 
البته امیرحسین متقی و سهیل یوسفی هم به‌عنوان مدال‌آوران جهانی رده سنی نوجوانان و جوانان در چند سال گذشته، حالا دیگر باید خودشان را در یک میدان بزرگ نشان بدهند و چه بهتر آنکه در جام بین‌المللی تختی به روی سکو بروند و توجه کادر فنی تیم‌ملی را به خود جلب کنند. البته سایر ورزشکاران مشهدی هم در جام تختی بدون شانس نیستند. ارسلان تاتاری می‌تواند یکی از امید‌های مشهد باشد.


افزایش خوشایند و نیم‌نگاهی به سکو

هادی عامل، کارشناس و گزارشگر مشهدی کشتی کشور، درباره افزایش سهمیه خراسان در رقابت‌های جام بین‌المللی تختی گفت: مطمئنا این افزایش خوشایند است و باید از این بابت ممنون هیئت کشتی و تلاش‌های مسئولان آن بود، اما فکر می‌کنم حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم این افزایش کمی، با مرغوبیت مدال هم همراه خواهد شد یا قرار است کشتی‌گیران ما فقط در این مسابقات حاضر باشند. وی افزود: عملکرد هیئت کشتی خراسان در این چند سال بد نبوده است و فکر می‌کنم چرخ سنگین و زنگ‌زده کشتی مشهد کمی به حرکت در آمده است. شاهد این مدعا هم مدال‌آوری یکی‌دو نوجوان و جوان خراسانی در آوردگاه جهانی است. هادی عامل تأکید کرد: امیدوارم دست‌کم یکی‌دو نفر از بچه‌ها بتوانند جزو ۳ نفر برتر اوزان خود باشند.


یک سهم از داوری و یک سهم مربیان

فهرست اعلامی فدراسیون کشتی نشان می‌دهد که استان خراسان در بخش داوران و مربیان هم هرکدام یک سهمیه دارد. براین‌اساس، قرار است حسام امامی، داور درجه‌یک بین‌المللی خراسانی، در این رقابت‌ها به‌نمایندگی از استان قضاوت کند.
 
همچنین در بخش مربیان هم فدراسیون براساس عملکرد کشتی‌گیران استان‌ها سهمیه حق حضور مربی را می‌دهد که سهم خراسان‌رضوی یک مربی است. هادی عامل دراین‌باره اظهار کرد: طبیعی است حق استانی مثل مازندران که مهد کشتی ایران است و کشتی‌گیران زیادی را به تیم‌ملی معرفی کرده است و عنوان‌داران جهانی و المپیک دارد، دراین‌میان بیشتر باشد. براساس اعلام فدراسیون، استان مازندران با ۴ مربی آزاد و یک فرنگی بیشترین سهم را در بین مربیان استان‌ها دارد. نام مربی اعزامی خراسان را باید هیئت کشتی استان به این مسابقات اعلام کند.

چهل‌ویکمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی و آزاد جام جهان‌پهلوان تختی به‌ترتیب روز‌های ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برگزار می‌شود.
در این رقابت‌ها ۱۰ خراسانی به‌عنوان داور، مربی و ورزشکاران ۲ بخش آزاد و فرنگی حضور دارند و انتظار می‌رود باردیگر تنور کشتی استان با این حضور و نتایج احتمالی گرم شود؛ تنوری که مدت‌هاست به‌دلیل همه‌گیری ویروس مرگ‌بار کرونا خاموش است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->